Dzisiaj, 15 marca obchodzone jest, jak co roku, międzynarodowe święto zwane Światowym Dniem Konsumenta.

Po raz pierwszy obchody tego święta odbyły się w 1983 roku w rocznicę przemówienia prezydenta Johna F. Kennedy’ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy ochronie praw konsumenta.

Wówczas prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów:

  • prawo do informacji,
  • prawo do wyboru,
  • prawo do bezpieczeństwa,
  • prawo do reprezentacji, czyli bycia wysłuchanym.

Z jego ust padło też znane stwierdzenie: „Konsumenci to my wszyscy”.

W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000. Do obchodów włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacje pozarządowe.

W związku z powyższym, my również staramy się co roku włączyć w akcję dbania o prawa konsumenta, obowiązki sprzedawcy i producenta, zasady reklamowania towarów i inne zagadnienia z ustawy konsumenckiej były tematem spotkania uczniów klasy I, II i IV z Powiatowym Rzecznikiem Praw Konsumenta, Panią Elżbietą Sługocką – Krupa, z którą współpracujemy od wielu lat.

Młodzież dowiedziała się m.in., że siedziba Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta znajduje się w Krośnie, a porady w trudnych sprawach są bezpłatne.

Jest to tematyka ważna dla uczniów z wielu powodów, a najważniejsze z nich to fakt, że warto wiedzieć czym różni się rękojmia od gwarancji i kiedy je stosować, jakie są procedury postępowania reklamacyjnego itp., gdyż każdy z nich jest konsumentem i znajomość praw pomaga w życiu.

Zagadnienia z tego obszaru pojawiają się również na egzaminach zawodowych i handlowcy muszą je znać. I widać to w wynikach egzaminacyjnych – nasi handlowcy egzaminy zawodowe zdają śpiewająco.

Organizatorzy: p. Angelika Majkut i p. Anna Karaś